Klantverhalen

"Vanwege de explosieve groei van Jollein zet TendenZ IT alle kaarten op de bestrijding van cybercriminaliteit"
Het begon in 1973 met een paar rollen stof die per oude DAF door een ambitieuze ondernemer van winkel naar winkel werden vervoerd. Inmiddels worden de baby essentials van Jollein wereldwijd afgezet. In de recente groeispurt trekt TendenZ IT als een betrouwbare partner met Jollein op. Johan Blik: 'Het totaalplaatje aan ondersteuning op it-gebied ligt bij TendenZ. Van cybersecurity tot werkplekkenbeheer en van databeheer tot het beheer van het volledige serverpark.'
Logo
Afbeelding
"Ze zijn enorm snel; als ik bel wordt er bij TendenZ IT direct geschakeld. Wat ze leveren is vervolgens altijd goed en voldoet aan wat we besproken hebben, daar hoef ik echt niet over in te zitten."

Johan Blik

Business data- & proces analist


Jollein is met haar baby-/bad en bed textiel en lifestyle producten en wat al niet meer een wereldwijde speler geworden, zegt Johan Blik, sinds 2017 business data- & proces analist bij het bedrijf. “In 2010 nam Wim jr. het bedrijf over van zijn vader Wim sr. Het bedrijf werd stevig uitgebouwd, maar vooral sinds 2019 hebben we een ongekende groeispurt doorgemaakt. Door expertise in ons bedrijf te brengen op het vlak van sales, marketing en procesoptimalisatie realiseerden we over 2021 en 2022 onverwacht grote groeipercentages. We werken inmiddels met een team van zestig mensen en er staan nog diverse vacatures uit.”

 

Een nieuwe fase is aangebroken

Belangrijke oorzaak voor die groei is een van de speerpunten van de nieuwe werkwijze: de uitrol van Jolleins producten naar de zogeheten ‘marktplaatsen’. Grote clubs als Bol.com, Zalando, Amazon, en sinds vorig jaar ook H&M, staan tegenwoordig in de rij voor bestellingen bij Jollein. “We waren best wat gewend”, zegt Blik, “maar voor ons is wel echt een nieuwe fase aangebroken. De eerste maand dat H&M met ons in zee ging, zetten we meteen een recordaantal orders weg. Ook Amazon koerst die richting op. Dat gaat dan van ‘doe maar 1000 van die en 500 van die en 800 van die’. Dat klinkt voor een nieuwe samenwerking heel groots, maar de algoritmes van deze partijen hebben natuurlijk allang bepaald dat onze producten via hen goed verkoopbaar zijn. Ze weten vrij precies wat het marktpotentieel is.”

 

De focus van Jollein’s afzetgebied ligt in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. “De markt is in deze landen groot en de afstanden zijn behapbaar. Maar in totaal worden onze producten nu in meer dan veertig landen verkocht.”

 

Optimale prognoses op basis van historische analyses

Op allerlei vlakken brengen de ontwikkelingen voor Jollein uitdagingen mee. Zo is het voor data- & procesanalist Johan Blik een hele tour om op basis van historische analyses optimale prognoses te schrijven. “In principe ligt het hele proces van de eerste tekening tot en met de levering aan de klant bij ons. We maken een ontwerp, vragen samples op bij onze fabrikanten in het verre oosten, en laten na goedkeuring het betreffende product maken. Zodra het klaar is, wordt het naar ons verscheept. Gemiddeld duurt het een maand of vier, vijf voordat we een nieuw product in huis hebben. Dat vraagt van ons dus een slimme voorraadplanning. Als een van die grote partijen een aanvraag doet, gaat dat altijd om fikse aantallen. Zij gaan geen maanden zitten wachten. Het is dan dus zaak dat we onze voorraad continu op orde hebben en het magazijn logistiek operationeel, zodat we de aanvragen kunnen verwerken.” Dat wordt de komende tijd nog spannend, haast Blik zich te zeggen. “We zitten nog altijd in hetzelfde pand als tien jaar geleden, maar we zijn ondertussen hartstikke hard gegroeid.”

 

TendenZ IT verzorgt het totaalplaatje aan IT-ondersteuning

En zo zijn er nog wel meer uitdagingen, zoals bijvoorbeeld het vraagstuk van de automatisering. Sinds 2020 leunt Jollein op dat vlak op de kennis, ervaring en dienstverlening van TendenZ IT Zonder hen, zegt Blik, hadden de ontwikkelingen bij Jollein er misschien wel heel anders uitgezien. “Ze verzorgen bij ons het totaalplaatje aan ondersteuning op it-gebied: cybersecurity, werkplekkenbeheer, het beheer van het volledige serverpark, databeheer, internet, telefonie, en wat er verder nog komt kijken.”

 

Als groeiende organisatie is Jollein interessanter voor cybercriminelen

Hot item voor Jollein is op het ogenblik cybersecurity. Als groeiende organisatie met een steeds complexere digitale omgeving wordt het bedrijf navenant interessant voor cybercriminelen. Blik verbaast zich soms over de matige bewustwording bij sommige andere grote spelers op dit vlak. Blik: “Ieder bedrijf heeft een brandverzekering terwijl slechts 1 op de 8.000 wordt getroffen door brand. Gaat het om cybercriminaliteit zoals malware en spyware, dan treft dit 1 op de 8 bedrijven. Lokale bestanden worden aangevallen en in slechtere gevallen weet men ook de back-ups te crashen. Het is echt wel zaak dat je jezelf hier zo goed mogelijk tegen beschermt.”

 

Bij een cyberaanval verspilt Jollein nu hooguit een halfuur

TendenZ IT neemt dat hele proces van begin tot eind uit handen. Off site, ergens op een zeer zwaar beveiligd datacentrum in het noorden van het land, wordt elk halfuur een nieuwe back-up van Jollein gestationeerd. Komt er een aanval, dan verspilt Jollein hooguit een halfuur werk. “Veel meer kunnen we ons ook niet permitteren. Als we er een dag uitvallen zijn we een week bezig om alles weer op het oude niveau te krijgen. Dat kan echt niet meer; de winkel moet blijven draaien.”

 

TendenZ stuurt testcase-mails met lookalikes van spy- of malware

Om ook medewerkers van Jollein te trainen, verstuurt TendenZ IT bij wijze van testcase geregeld zelfgemaakte lookalikes van spy- of malware. Blik: “Ze imiteren bijvoorbeeld een mail van Bol.com, sturen die naar een groep mensen binnen ons bedrijf en monitoren vervolgens wat ermee gebeurt. Hoeveel click krijgt het bericht? Hoe ver wordt er doorgeklikt? Worden er gegevens ingevuld? Op basis van voortdurende analyse leert TendenZ IT ons als medewerkers bewust en secuur te werken in de moderne digitale omgeving.”

 

Naast cybersecurity is voor het almaar groeiende Jollein ook de servercapaciteit een onderwerp van belang. Waar voorheen nieuwe applicaties direct live werden gezet, zwelt de behoefte nu meer en meer aan naar een professionele testomgeving. “Vroeger was dat natuurlijk prima. Er gingen bij de livegang van zo’n applicatie een paar dingen mis en die losten we dan gaandeweg op. Nu werkt dat niet meer. Een nieuwe applicatie moet direct up and running zijn. Dat kun je bereiken door in een separate testomgeving zo’n applicatie uitvoerig te testen op bugs.”

 

Eens per maand is er een medewerker van TendenZ IT bij Jollein

Al met al helpt TendenZ IT het Assense bedrijf over een brede linie bij alle voorkomende it-vraagstukken. Gedurende de maand spaart Johan Blik alle vragen van medewerkers en zichzelf op. Eens per maand komt een medewerker van TendenZ IT een dag bij Jollein zitten om alles door te nemen. “Dat werkt erg goed. Dennis, want zo heet hij, is communicatief zeer vaardig, overigens geldt dat voor heel TendenZ IT. Ik heb genoeg ervaring met IT-bedrijven die denken dat ze je vraag snappen zonder dat ze het werkelijk begrijpen. Daar komen soms gedrochten van oplossingen uit. Bij TendenZ IT wordt er goed geluisterd. Altijd wordt jouw vraag door de medewerker geparafraseerd, zodat je met elkaar duidelijk hebt dat je hetzelfde bedoelt. Die dubbelcheck is zo belangrijk!”

 

‘TendenZ IT is vakkundig, communicatief en betrouwbaar’

Het wekt dan ook geen verbazing dat Johan Blik TendenZ IT van harte bij collega-bedrijven aanbeveelt. “Ze zijn enorm snel; als ik bel wordt er bij TendenZ IT direct geschakeld. Wat ze leveren is vervolgens altijd goed en voldoet aan wat we hebben besproken; daar hoef ik echt niet over in te zitten. Dat vakkundige in combinatie met het communicatieve aspect en het betrouwbare karakter van TendenZ IT maakt het voor ons een heel prettige speler om mee samen te werken.”


Gerelateerde klantverhalen

Is jouw IT-infrastructuur klaar voor de toekomst?