Wat is een back-up?
Een back-up is een reservekopie van je gegevens die worden opgeslagen op een veilige plek. Denk bijvoorbeeld aan documenten, e-mails, klantbestanden of zelfs complete servers. Het doel van een back-up is dus eigenlijk om je data veilig te stellen zodat je deze kan terugzetten in het geval van een incident.
Een goede back-upstrategie bestaat uit meer dan alleen het kopiëren van bestanden. Belangrijke onderdelen zijn:
- Automatisering: de back-up wordt dagelijks of continu gemaakt, zonder handmatige acties.
- Versleuteling: alle data is beveiligd tegen onbevoegde toegang.
- Spreiding: kopieën worden opgeslagen op meerdere locaties (zowel lokaal als in de cloud).
- Controle: automatische meldingengeven aan of een back-up geslaagd is.
Herstellen na een back-up: het andere deel van een back-up oplossing
Een back-up is pas echt iets waard op het moment dat je de gegevens terug kan zetten. Veel bedrijven ontdekken pas tijdens of na een incident dat het terugzetten van de gegevens niet lukt of veel langer duurt dan gedacht.
Daarom is het belangrijk om vooraf een aantal doelen te stellen over je herstelperiode:
- RPO (Recovery Point Objective): hoeveel data mag je maximaal verliezen? Denk bijvoorbeeld aan één dag of één uur?
- RTO (Recovery Time Objective): hoe snel moet alles weer draaien na een incident?
Hoe check je of jouw bedrijf is voorbereid op cyberaanvallen?
Om te checken of jouw bedrijf én back-up voorbereid is op een cyberaanval zijn er een aantal stappen die je kan doorlopen:
1. Breng je risico’s in kaart
Inventariseer welke systemen en data cruciaal zijn voor je bedrijfsvoering. En stel vervolgens prioriteiten: wat moet als eerste weer online zijn bij een storing of aanval?
2. Controleer je beveiligingsmaatregelen
Zorg dat firewalls, antivirus en updates op orde zijn. Een IT-beveiligingsscan kan helpen om zwakke plekken te ontdekken voordat cyberaanvallers dit doen.
3. Test je back-ups en herstelprocedures
Controleer niet alleen of de back-up wordt gemaakt, maar ook of je bestanden echt terug kan zetten. Plan ook periodiek een testherstel en evalueer het resultaat om alles up-to-date te houden.
4. Zorg voor bewustwording binnen het team
Menselijke fouten zijn nog steeds de grootste oorzaak van datalekken. Train je medewerkers daarom om bijvoorbeeld phishing te herkennen en veilig om te gaan met gevoelige informatie.
5. Monitor en blijf continu verbeteren
Cyberdreigingen veranderen voortdurend. Controleer regelmatig je beveiliging, back-ups en herstelplan en pas ze aan wanneer systemen of processen veranderen.
Een cyberaanval kan je dus nooit 100% voorkomen, maar je kan wel zorgen dat de schade beperkt blijft. Met automatische back-ups, duidelijke hersteldoelen en goed getrainde medewerkers blijf je controle houden, ook wanneer het mis gaat.
Benieuwd hoe TendenZ IT jouw organisatie kan ondersteunen bij het inrichten van back-ups en het automatisch monitoren van deze gegevens? Neem dan contact met ons op.