Blog

De kritieke rol van IT in de bescherming van de zorg
In de snel veranderende digitale wereld zijn cybercriminelen steeds vaker actief. Het is voor bedrijven van groot belang om IT op de juiste manier in te zetten om zichzelf te beveiligen en te verdedigen. Voor bedrijven in de zorgbranche is dit van nog groter belang, omdat er veel gevoelige gegevens op het spel staan en in sommige gevallen misschien wel levens.
Afbeelding

20 februari 2024

Digitalisering in de zorg

De digitalisering in de zorg staat ook zeker niet stil. Zo zijn de laatste jaren steeds meer zorgbedrijven gaan werken met EPD’s (elektronische patiëntendossiers). Hierin staan alle gegevens van een patiënt, dit mag dus absoluut niet in verkeerde handen terecht komen. Daarnaast is zorg op afstand flink in opkomst sinds de Covid-19 pandemie. Patiënten kunnen met zorgverleners chatten en videobellen, maar kunnen tegenwoordig ook op afstand medicijnen aanvragen.

 

Ook is het dankzij nieuwe digitale tools voor patiënten goed mogelijk om deel uit te maken van hun eigen zorgproces. Patiënten kunnen bijvoorbeeld online afspraken inplannen, digitaal doktersrecepten in zien, uitlegvideo’s over medicatie bekijken of hun eigen dossier in zien.

 

Al deze digitale veranderingen in de zorg brengen grote risico’s met zich mee, waarbij veel persoonlijke en gevoelige gegevens van patiënten op het spel kunnen komen te staan.

 

Cybersecurity in de zorg

De gevoelige informatie die met de digitalisering online komt te staan willen de actieve cybercriminelen graag in handen krijgen. Hiermee wordt een groot risico op datalekken gevormd.

 

Uiteraard is het voor geen enkel bedrijf een pretje als het wordt getroffen door een cyberaanval en kan het de nodige gevolgen met zich meebrengen zoals privacy schending van de patiënten en zorgverleners, maar ook reputatieschade. Echter, in de zorg kan het ook nog andere desastreuse gevolgen met zich meebrengen. Een cyberaanval kan namelijk invloed hebben op de zorgdiensten. Veel zorgdiensten zijn ook gedigitaliseerd en het is door een cyberaanval goed mogelijk dat belangrijke gegevens niet meer inzichtelijk zijn waardoor een behandeling niet op de juiste manier kan worden uitgevoerd. Dit kan leiden tot levensbedreigende situaties.

 

Voorkomen is beter dan genezen

Om een cyberaanval te voorkomen zijn er enkele maatregelen die een bedrijf kan treffen om een aanval te voorkomen. Als eerste is het belangrijk om een beveiligingssysteem te implementeren dat zowel interne als externe bedreigingen kan detecteren en neutraliseren. Dit omvat bijvoorbeeld geavanceerde firewalls, antivirusprogramma’s en intrusion detection systemen. Daarnaast is het van essentieel belang om regelmatig back-ups te maken van alle belangrijke gegevens, zodat deze in het geval van een aanval snel hersteld kunnen worden.

 

Ook is het belangrijk om je medewerkers te trainen in het bewustzijn rondom cybersecurity. Dit omvat het herkennen van phising e-mails, het veilig omgaan met wachtwoorden en het begrijpen van bedrijfspolicies op het gebied van cybersecurity.

 

Daarnaast wordt het hebben van een IT-partner sterk aangeraden. Met TendenZ IT als IT-partner ervaar je een unieke combinatie van technische expertise, klantgerichte service en innovatie oplossingen. Bij TendenZ IT begrijpen we dat voorkomen beter is dan genezen en daarom bieden wij preventief beheer aan. Onze ervaren medewerkers voeren regelmatige controles, updates en back-ups uit waarbij potentiële problemen tijdig worden gedetecteerd.

 

Benieuwd of TendenZ IT jou kan ondersteunen als IT-partner? Neem dan nu contact met ons op.


Is jouw IT-infrastructuur klaar voor de toekomst?